T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / ESENLER - Esenler - Tacirler Özel Eğitim Uygulama Okulu III. Kademe

Olumlu Davranış Kazandırmada Seçenek Sunmak

Anne-babaları zorlayan ve sıkıntıda bırakan konu çocuklarımızı olumlu davranışlar kazandırmak için neler yapabiliriz? Sorusuna nasıl cevap vereceğimizdir. Her anne-baba çocuklarının davranışları karşısında farklı tepki verebilirler. Çocuklara olumlu davranışlar kazandırmak isteyen anne-babalar da farklı olumlu davranış yöntemlerine başvurabilir. Her çocuğun kişiliği, karakteri, algılaması, tepkileri, çevresi ve eğitim ortamı farklı olduğu için her bir olumlu disiplin yöntemi bir çocuğa uygun olurken diğer çocuk için uygun olmayabilir. Biz anne-babalar çocuklarımızın hangi yöntem karşısında nasıl tepki vereceğini ve hangi yöntemin çocuğumuza uygun olduğunu biliriz. Bazı çocuklarda problem yaşandığında etkin dinleme, bazı çocuklarda ben dilinin kullanılması, bazı çocuklarda dikkatini başka yöne çekme veya takdir-teşvik etme yöntemi etkili olurken, bazı çocuklarda da seçenek sunma yöntemi etkili olur. Ayrıca çocuklarımıza olumlu davranış kazandırmak için farklı olumlu disiplin yöntemi kullanmak gerekebilir.   

Olumlu disiplin yöntemlerinden bir tanesi de "seçenek sunmak" yöntemidir. Seçenek sunmak; çocuklarımıza gizliden istediğim davranışlardan birini seçip yapmalısın, başka alternatifin yok, bunu yapmak zorundasın mesajı verir. Çocuk psikolojik olarak iki seçenekten birinin yapılması gerektiğini algılar itiraz etmeden anne-babanın istediği davranışlardan bir tanesini tercih ederek yerine getirir. Örneğin: et ve türevleri yemek istemeyen çocuklar için tavuk mu yemek istersiniz, balık mı? Dediğimiz de çocuk bunlardan birine seçmek ve yemek zorunda olduğunu algılar ve birine tercih etmek zorunda kalır. Bu davranışın yerine getirilmesi isteğimizde kararlı olduğumuzu çocuğa hissettirmeliyiz.  

Çocuklarımızın istenmeyen davranışı karşısında seçenek sunduğumuzda da benim istediğim davranışlardan birini yapmak zorundasın mesajı vermiş oluruz. Başka bir seçenek sunulmamıştır. Seçenekten birini tercih etmeli ve uygulamalısın mesajını alan çocuk kendisini uygun olarak seçecek ve istediğimiz davranışı yapmak durumundu kalacaktır.  

Olumsuz davranış karşısında da seçenek olarak birkaç alternatif davranışın sunulması olumlu davranışlar kazandırmada etkilidir. Ders çalışmak istemeyen çocuğumuza, dersini yalnız mı çalışmak istersin yoksa benimle çalışmak istersin dediğimizde çocuk mutlaka ders çalışması gerektiğini algılar ve bu konuda ki kararlılığımızı hissederse iki seçenekten birini tercih edecek ve ders çalışacaktır. Eğer çocuk bizimle ders çalışma seçeneğini tercih ederse biz anne-babalarda çocuklarımız için fedakârlık etmek ve ders çalıştırma konusunda çocuklarımıza destek olmak durumuzda olmalıyız.  

Başka bir örnek; Misafir geldiğinde etrafı karıştırmanı, ayağımın altında dolaşmanı istemiyorum. Misafir geldiğinde odan da mı oynamak istersin, misafirin yanında sessizce oturmak mı istersin? Dediğimizde çocuk yaramazlık yapmaması ve annesine rahatsız etmemesi gerektiği mesajını alır ve kendine uygun seçeneği tercih eder, problem çıkmadan önlenmiş olur.   Genellikle her evde yaşanabilecek seçenek sunma davranışlardan bazıları: -Oyuncaklarını mı yoksa yatağını mı toplamak istersin?  -Sofrayı toplamak mı yoksa yerleri gırgırlamak mı istersin? -Evimi süpürmek istersin, toz almak mı istersin? -Ekmek almayı mı gitmek istersin yoksa çöpü atmak mı istersin?

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 11.01.2016 - Güncelleme: 23.09.2022 16:12 - Görüntülenme: 1739
  Beğen | 7  kişi beğendi